Eurovisie Songfestival: ‘Open up to the future’

 

Voor 2020 stond het Eurovisie Songfestival (ESF) gepland in onze thuisbasis Rotterdam. Mothership was een van de partijen die door de Gemeente was uitgenodigd om een plan in te dienen om het ESF plus de stad (inter-)nationaal in het licht te zetten. De opdracht was ‘Denk groot!’ en dat deden we. We ontwikkelden een concept dat groot genoeg was om wereldwijd aandacht te trekken.

Maar Covid19 gooide roet in het eten en het festival werd uitgesteld tot 2021. En omdat het virus nog heerste werd ons gevraagd ons concept zo aan te passen dat het binnen de continu veranderende situatie een kans had om alsnog uitgevoerd te worden.

Tussen het opstellen van het plan en de mogelijke realisatie ervan lagen maanden; in deze tijd zou duidelijk moeten worden of samen zingen, zingend samenzijn, met publiek, mogelijk zou zijn.

 

 

Concept

 

Er was een kans dat de aanwezigheid van publiek bij het festival en in de openbare ruimte ongewenst zou zijn. In ons aangepaste plan gingen we uit van het donkerste scenario: uitbreiden en toevoegen is leuker werk dan verkleinen en bezuinigen. Het festival zou doorgaan, in welke vorm dan ook.

 

Juist in deze situatie was verbondenheid van groot belang. Het virus dreigde ons uit elkaar te drijven, maar wij wezen op de veerkracht die onze stad al eeuwen toont.

Rotterdam herrees ooit als een fenix uit de as, een stad die zich hervond na een zware slag. De Erasmusbrug die de beide delen van de stad verbindt, is het ultieme symbool voor de herwonnen vrijheid: voor Rotterdammers is ze ‘de Zwaan’.

En ook voor Open up to the future, again gingen we uit van vrijheid; vrijheid om te zijn wie je bent, om te doen wat je wil, om samen te komen en te vieren. Met open vizier en vol goede moed gingen we die toekomst samen tegemoet. Dat verbeeldden we in een concept dat bestaat uit drie onderdelen: ‘de Aftelklok, ‘de Zwaan vliegt’ en ‘Rock the Roof’.

 

 

De Zwaan vliegt

 

In de muziek wordt de vogel als symbool voor vrijheid vaak bezongen. In “Over de muur” heet het “alleen de vogels vliegen van Oost- naar West-Berlijn”, Steve Miller zingt “Fly like an eagle till I’m free” en “Blackbird” van de Beatles meldt “You were only waiting for this moment to arise”.

Zoveel redenen om onze Zwaan in deze tijd de vrijheid te geven.  Om onze verbondenheid te bevestigen steeg de vogel van Rotterdam op, zoals de ouderwetse en beproefde postduif.

Als zangers en publiek niet naar Rotterdam mochten, dan ging onze Zwaan wel vliegen, naar alle steden die meededen, Europa in!

En zo gebeurde het dat in de donkere avonduren op de brug 64 witte lichtbundels aangingen. Zij vormden de vleugels van de Zwaan, op het punt zich los te maken. Langzaam namen de stralen de beweging aan van een trage vleugelslag die zich doorzette en die de stad betoverde met haar haar ritme. Het ritme van het ESF, het ritme van de muziek die we delen.

Burgemeester Aboutaleb liet de Zwaan voor de eerste keer vliegen in een rechtstreekse uitzending op de televisie, met de woorden “We gaan de Zwaan voorzien van vleugels”.

En ze vloog gedurende het ESF iedere avond van 22.00 tot 24.00 uur! Als onderdeel van de uitzending van de finale gingen de sensationele beelden de hele wereld over.

 

 

Rock the Roof!

 

In aanloop naar dit prachtige moment bereidden de stad en haar bewoners zich muzikaal voor. Juist in deze complexe tijden is het van belang om te kijken naar wat er al bereikt is. Wat de geschiedenis ons leert nemen we via het heden mee naar de toekomst. En in het geval van het Eurovisie Songfestival kon dat natuurlijk niet beter dan door de oude succesnummers weer te laten klinken. En wat bleek? De kwaliteit was onverminderd!

De rijkdom van deze specifieke muziekgeschiedenis is iets om trots op te zijn. Dat juist onze stad dat mocht bewijzen was een eer.

Het concept was eenvoudig maar doeltreffend: iconen ontmoeten iconen! In Rotterdam staan aan beide oevers van de rivier grote en hoge gebouwen met platte daken. Al eerder werd bewezen dat die zich buitengewoon goed lenen voor muzikale optredens. De stad bleek een fantastisch decor voor de mooiste liedjes uit de geschiedenis van ESF. Kopstukken uit deze historie brachten hun winnende festivalnummer ten gehore alsof het gisteren was.

De drie geselecteerde gebouwen werden gemarkeerd met enorme lichtbundels, als een kroon op het dak, van enorme beams die door de hele stad te zien waren. Zo kon het niemand ontgaan dat er iets bijzonders plaatsvond op de daken van de Maassilo, Hotel New York en het nieuwe Depot van Museum Boijmans van Beuningen. De live optredens van Lenny Kuhr, Teach-In, Sandra Kim, Helena Paparizou, Lordi en Mans Zelmerlöw werden zonder publiek opgenomen en later uitgezonden, tijdens de finale van het festival. Meer dan 200 miljoen kijkers zagen het succes van het ESF samengaan met de pracht van Rotterdam.