Eurovisie Songfestival: ‘Open up to the future’

 

Voor 2020 stond het Eurovisie Songfestival (ESF) gepland in onze thuisbasis Rotterdam. Mothership was een van de partijen die door de Gemeente was uitgenodigd om een plan in te dienen om het ESF plus de stad (inter-)nationaal in het licht te zetten. De opdracht was ‘Denk groot!’ en dat deden we. We ontwikkelden een concept dat groot genoeg was om wereldwijd aandacht te trekken.

Maar Covid19 gooide roet in het eten en het festival werd uitgesteld tot 2021. En omdat het virus nog heerste werd ons gevraagd ons concept zo aan te passen dat het binnen de continu veranderende situatie een kans had om alsnog uitgevoerd te worden.

Tussen het opstellen van het plan en de mogelijke realisatie ervan lagen maanden; in deze tijd zou duidelijk moeten worden of samen zingen, zingend samenzijn, met publiek, mogelijk zou zijn.

 

 

Concept

 

Er was een kans dat de aanwezigheid van publiek bij het festival en in de openbare ruimte ongewenst zou zijn. In ons aangepaste plan gingen we uit van het donkerste scenario: uitbreiden en toevoegen is leuker werk dan verkleinen en bezuinigen. Het festival zou doorgaan, in welke vorm dan ook.

 

Juist in deze situatie was verbondenheid van groot belang. Het virus dreigde ons uit elkaar te drijven, maar wij wezen op de veerkracht die onze stad al eeuwen toont.

Rotterdam herrees ooit als een fenix uit de as, een stad die zich hervond na een zware slag. De Erasmusbrug die de beide delen van de stad verbindt, is het ultieme symbool voor de herwonnen vrijheid: voor Rotterdammers is ze ‘de Zwaan’.

En ook voor Open up to the future, again gingen we uit van vrijheid; vrijheid om te zijn wie je bent, om te doen wat je wil, om samen te komen en te vieren. Met open vizier en vol goede moed gingen we die toekomst samen tegemoet. Dat verbeeldden we in een concept dat bestaat uit drie onderdelen: ‘de Aftelklok, ‘de Zwaan vliegt’ en ‘Rock the Roof’.

 

 

De Aftelklok

 

Op het terrein naast het nieuwe Depot van Museum Boijmans van Beuningen bouwde Mothership een kunstinstallatie die dienstdeed als aftelklok. Songfestivalpresentatoren Chantal Janzen, Edsilia Rombley an Nikkie de Jager namen hem samen met burgemeester Aboutealeb in gebruik. Vanaf 11 februari 2021 telde de klok af tot de finale op 22 mei.

 

Iedere dag, vanaf die honderdste dag voor de opening van het ESF, werden de panelen die de cijfers vormden handmatig verzet. Dit moment was iedere dag weer een pr-mogelijkheid. Zoals het in New York een enorme eer is als je ‘s morgens de klok mag luiden die de beurs op Wall Street opent, zo was het verzetten van de Aftelklok een gelegenheid bij uitstek om je te tonen aan de buitenwereld. Meer dan 100 partijen maakten van de mogelijkheid gebruik om, getooid met sjaals die speciaal voor het ESF-ontwerpen waren, die klok te verzetten en zich op dat moment op de gevoelige plaat te laten vastleggen. Deze beelden zijn uitgebreid gebruikt als promotiemateriaal en zijn overal terug te vinden op social media.