Interview: Jeroen Everaert en Eline Wieland over ‘connecting worlds . head in the clouds’

Het kunstwerk ‘connecting worlds . head in the clouds’ is het resultaat van een goede samenwerking tussen Mothership, haar opdrachtgever Lagardère en kunstenaar Eline Wieland. Jeroen werd na afloop van een lezing die hij gaf over het werk van Mothership bij de Design Post in Amsterdam aangesproken door de interieurarchitect van Lagardère. De interieurarchitect zocht een bijzonder werk voor een nieuwe winkel van Lagrdere, een echte eyecatcher. Jeroen ging op gesprek en kreeg daar impressies van de winkel te zien.

“Het was haast een onmogelijke opgave: Het moest iets zijn waar mensen naartoe komen, maar er mocht niks op de grond worden gezet, niets aan muren worden gehangen en ook het plafond was lastig vanwege enorme hoeveelheden verborgen leidingen. In de sfeerimpressie van de winkel stond een gigantische pilaar in de entree. Die staat natuurlijk in de weg, maar die kun je ook omarmen”, aldus Jeroen.

Dit is precies waar de rol van Mothership ligt: het ontwikkelen van concepten, kansen zien die anderen laten liggen. Jeroen gaat verder: “Hoe tof zou het zijn als je om die pilaar een televisiescherm kon vouwen. Dat is wel ingewikkeld om twee schermen naadloos in elkaar over te laten lopen, maar het bleek te kunnen dankzij de allerlaatste technologische ontwikkelingen op het gebied van ledschermen. Dan moet het net lijken alsof je het display induikt. Je moet beweging creëren: van boven naar beneden of andersom.”

Lagardère vond het een geweldig idee en Mothership kreeg een schetsopdracht waarna Jeroen op zoek kon gaan naar een passende kunstenaar.

“Ik dacht aan Eline Wieland. Ik heb eerder met haar gewerkt voor de opening van Rotterdam Centraal, toen heeft ze een animatie gemaakt voor het 40 meter brede LED-scherm daar. Zij is een beetje een fashionista én ze maakt prachtige animaties. Dat zou wel eens een goede combi kunnen zijn, je moet er namelijk wel een gevoel bij hebben.”

Eline Wieland ging direct aan de slag met een animatie: “Voor de allereerste meeting bij Lagardère heb ik een filmpje gemaakt voor de kolom bekleed met flexibel led. Toen ik het aan het maken was, zag ik allerlei andere mogelijkheden die veel gaver waren. Zo heb ik een stuk van het plafond bij de kolom betrokken. Toen ze dat zagen waren ze meteen overtuigd en zo zijn we het proces ingerold.”

Ook de samenwerking met Eline verliep volgens Jeroen erg soepel: “Eline voelde precies aan wat er moest gebeuren. Ik had eerst nog het idee om conflicterende beelden te laten zien op de verschillende schermen, zoals water en vuur. Eline bedacht juist dat ze één vloeiende beweging wilde creëren, wat eigenlijk nog moeilijker is. En dat is natuurlijk dan haar artistieke vrijheid.”

Ook voor Eline heeft het project goed uitgepakt: “Het was een hele fijne samenwerking, vol vertrouwen. Eigenlijk iets wat je zelden meemaakt, heel erg prettig. Zowel met de opdrachtgever als met Mothership.”

Het kunstwerk is halverweg maart onthuld voor een selecte groep genodigden en pers in Vertrekhal 2 op Schiphol en is bijzonder goed ontvangen. Wie weet waar dit allemaal toe kan leiden. Eline: “Ik heb nu extra veel zin om met de kennis die ik heb opgedaan nog een aantal van dit soort installaties te maken. Ik ben er van overtuigd dat het resultaat dan alleen maar nog beter zal zijn en de mogelijkheden nog beter benut kunnen worden”. Ook Jeroen geeft aan graag weer bij Lagardère aan tafel te zitten om te kunnen kijken naar nieuwe mogelijkheden.

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone