Mothership Beyond…

Vorig jaar presenteerden we begin november ter gelegenheid van ons tienjarig bestaan het nieuwste boek van Mothership. De titel ‘Mothership and Beyond’ is onze leidraad voor de komende tien jaar. En na het eerste jaar mogen we inderdaad concluderen dat we ‘beyond’ gaan…

In deze nieuwsbrief nieuwe stijl vind je een aantal van onze projecten en plannen, met minder tekst en meer beeld.

    Mothership Beyond: de verovering van Duitsland…

    In Rheine (Duitsland, vlak over de grens bij Enschede) opende op 21 september 2016 de EmsGalerie, een winkelcentrum dat gebouwd is in opdracht van Hermann Klaas Projektentwicklung en dat winkelen als beleving promoot.

    Thomas Schaper Design ontwierp het interieur van het complex in natuurlijke materialen en kleuren, en nodigde Mothership uit om een concept te maken voor een kunstwerk. Net zoals bij de Rotterdamse Markthal is de idee dat het ontwerp een toegevoegde waarde voor de beleving van het gebouw oplevert, met extra bezoekers, een langere verblijfsduur en een hogere omzet tot gevolg.
    Mothership ontwikkelde een concept voor drie plafonds van in totaal zo’n 500m2 en vroeg drie kunstenaars om een schetsontwerp. De opdrachtgever koos in overleg met Mothership voor het ontwerp van Margriet Smulders.

    Het werk dat Margriet maakte voor de drie plafonds heeft als titel ‘Ins Blaue hineintraumen’. De zeer gedetailleerde foto’s verbeelden de loop van de rivier de Ems, die parallel aan het gebouw stroomt. Met de drie ondertitels “Quelle” (bron), “Strömung” (stroming) en “Mündung” (monding) symboliseren ze niet alleen begin en eind van de rivier, maar ook de levensloop van mensen, van geboorte naar dood. Zoals ook in het eerdere werk van Smulders speelt natuur (bloemen, water, dieren) in de foto’s een grote rol. Daarnaast verwijst ze in haar werk naar de textiel die een grote rol speelde in de geschiedenis van Rheine.

    TS Visuals produceerde het werk op de manier die we van ze gewend zijn van onder andere de Markthal: prachtige kleuren, mooie diepte en perfecte afwerking van de prints.

    Naar aanleiding van de opening verschenen flink wat artikelen in de pers. Het grootste deel stond in Duitse dagbladen, maar ook in Nederland ging de onthulling van het kunstwerk niet onopgemerkt voorbij.

    Voor Mothership onderstreept dit eerste grote project in Duitsland onze retail expertise. En het is natuurlijk een mooie opmaat naar meer internationale projecten!

    Lees het artikel in de Münsterländische Volkszeitung hier.

      Foto: Sandra Albers

      Kunst voor het Casino

      Het Casino in Enschede bevindt zich in een gesloten gebouw dat niet bepaald uitnodigend te noemen is. Het Casino deelt een parkeergarage met het nieuwe ziekenhuis dat bovengronds aan de overkant van het Koningsplein ligt. Zowel ondergronds als bovengronds is het Casino niet of nauwelijks vindbaar, laat staan herkenbaar als een plek waar je spanning en vertier kunt zoeken. Aan Mothership de vraag om ervoor te zorgen dat een bezoek aan het Casino een prettig idee in het hoofd van de bezoekers van de parkeergarage en het plein wordt.

      Met prachtig gestileerde afbeeldingen vertelt designer Calvin Sprague over het Casino: elkaar ontmoeten, kaartspelen, spanning, eten en drinken en liveoptredens, alles verweven met typisch Twentse symbolen. De 110 meter lange glazen muur die de parkeergarage op -2 afscheidt van de loopband tussen garage en ziekenhuis verandert in een grote processie van kleurrijke personages en symbolen, getekend in een ‘classy’ retro-stijl.

      Bovengronds wordt de ingang van het Casino, dat aan het Koningsplein ligt, aan beide zijden gemarkeerd door twee figuren uit de processie. Ook aan de zijkant van het gebouw wordt zichtbaar dat daar het Casino is.

      Calvin Sprague (afkomstig uit Texas, werkt en woont in Amsterdam) ontwerpt vanuit zijn bedrijf Pavlov Visuals voor grote opdrachtgevers in binnen- en buitenland.

      Deze opdracht is mede tot stand gekomen door Erna aan de Stegge van KunstWerkt.

      Begin december wordt het werk onthuld.

        Impressie: Calvin Sprague

        Een pluim voor Rotterdam Partners’ Kim Heinen

        Voor de onthulling van het Dobberende Bos op 16 maart van dit jaar werkten we niet alleen samen met ons vaste pr-bureau Coebergh, maar ook met een echt Rotterdamse partner: Kim Heinen. Zij zette de internationale pers op het spoor van de bomen in de Rotterdamse Rijnhaven en met een fantastisch resultaat.

        Bij de opening waren twintig journalisten uit het buitenland. In Korea en Canada, in Italië en Roemenië; overal was het Dobberende Bos (‘Bobbing Forest’, ‘Foret Flottante’, ‘Foresta Galleggiante’ ‘Padure Plutitoare’) te zien. Jeroen Everaert vertelde het verhaal op de Chinese televisie. Tech Insider plaatste een filmpje over het Dobberende Bos op hun Facebookpagina en meer dan 600.000 mensen bekeken dat. Dat mag je wel ‘viral’ noemen.

        Kim wist een ongekende hoeveelheid aandacht te vinden voor het Bos. En daar zijn wij natuurlijk erg blij mee!

        Lees hier meer over Kims liefde voor Rotterdam, de Markthal, het Dobberende Bos en allerlei andere dingen.

        Bekijk hier de uitzending op het Iraanse journaal.

          Foto: Mothership

          Nog meer water: RiverArt

          Een kunstroute in de buitenlucht van bijna 40 km met grote beelden van (inter)nationaal bekende kunstenaars: dat is de ambitie van stichting RiverArt. Dat Nederland voor een groot deel bestaat uit water is bekend. In de regio Rotterdam/Drechtsteden is dat water overvloedig aanwezig; alle steden liggen aan één van de vele rivieren die zich door het lage land slingeren. De Nieuwe Maas, de Lek, de Noord, de Oude Maas, de Beneden Merwede.

          Hier bevindt zich de bakermat van de ingenieurskunst: dijkenbouwers, baggeraars, scheepsbouwers, vliegtuigbouwers… De maritieme technologie, offshore en waterbouw die hier vandaan komt is wereldberoemd. Maar weinig mensen zijn hiervan op de hoogte, terwijl er toch zo’n ruim 10 miljoen bezoekers per jaar door dit gebied lopen.

          Hier ligt de focus van RiverArt. Samen met de gemeentes en bedrijven zet RiverArt een ambitieus plan neer dat met een serie kunstwerken in de openbare ruimte de aandacht wil trekken. Kunstenaars, ontwerpers en landschapsarchitecten gaan de regio in beeld brengen. Door beleving van het landschap en haar historie ervaren bezoekers de schoonheid en de kwetsbaarheid van het gebied in een tijd waarin het water opnieuw een dreiging inhoudt.

          De beeldenroute legt een nieuwe verbinding over water tussen de stad Rotterdam en het gebied van de Drechtsteden en Krimpenerwaard. De kunstwerken dragen zo bij aan de verdere ontwikkeling van het toerisme in de regio, wat op haar beurt weer goed is voor de werkgelegenheid. En doordat de werkzaamheden rondom RiverArt zoveel mogelijk lokaal worden uitgevoerd dragen de projecten ook verder bij aan de regionale economie.

          Voor de site specific installaties en sculpturen nodigt RiverArt kunstenaars uit binnen- en buitenland uit voor een opdracht binnen het kader van het door Mothership en RiverArt ontwikkelde strategisch concept.

          Voor de eerste opdracht van RiverArt werd Observatorium benaderd, dat een ‘Beverbrug’ ontwierp.
          Voor de tweede locatie werd kunstenaar Yasser Ballemans uitgenodigd om een ontwerp te presenteren.
          In de volgende nieuwsbrief hoor je meer over deze spannende projecten.

            Impressie: Mothership
            Locaties RiverArt projecten

            Geert Mul in Schiedam

            Mothership werkte de afgelopen jaren voor een aantal projecten samen met mediakunstenaar Geert Mul. Daarom wijzen we jullie graag op de prachtige tentoonstelling ‘Geert Mul – Matchmaker – 25 jaar mediakunst’ in het Stedelijk Museum in Schiedam.

            Klik hier voor meer informatie.

              Foto: Geert Mul, Shan-Shui, 2013, interactieve installatie met bezoeker

              De pers over Mothership

              Een interview met Jeroen Everaert in Link (internationaal magazine uit Berlin)

              Meer over het werk van Margriet Smulders in Rheine:
              Hemelplafond Margriet Smulders, Architectuur.nl

              De Markthal in Rheine is net zo bijzonder als die in Rotterdam, Tubantia

                Screenshot: Architectuur.nl