Geïnspireerd op de tentoonstelling Het Nederlandse stilleven 1550 – 1720 (1999, Rijksmuseum) construeert Margriet Smulders weelderige bloemstillevens die inmiddels in tal van musea, bedrijfcollecties en privé collecties zijn vertegenwoordigd. Ze werkt met spiegels en veel water waarin aanvankelijk alleen bloemen en vruchten figureren in theatrale settings. Met wolken melk geeft ze een verzorgend antwoord op onze hectische maatschappij. ‘Shall I compare thee to a summers day?’ haar romantisch verlangen is wellicht onmogelijk te realiseren maar ze doet in ieder geval een poging tegen beter weten in.

Steeds, dromend op haar schommelwolk, onvermoeibaar zoekend naar steeds diepere ongrijpbaarder lagen in haar bloemstillevens.

Margriet Smulders afwisselende leven wordt ‘vertaald’ in een rijk spectrum van fotowerken, nu eens bloederig en zwaar op de hand dan weer luchtig en frivool. Reizen naar India en Brazilië brachten weer nieuwe kleurenspectra en deze werken lijken meer te dansen. Zomer 2017 is werk van haar uitbundig te zien in musea en galeries in Duitsland o.a. in München en Düsseldorf. Ook maakte ze met hulp van haar dochter Lola Bezemer en Lys Vosselman in Venlo een muurschildering: In de Roos van 80m2.

Voor Mothership maakte ze drie gigantische plafonds van totaal 550 m2 in Rheine (aan de Ems).